Resevillkor

Scrolla för att läsa mer

 

 

 

 

 

 


Resevillkor

 

Bokning och biljetter

Bokning och biljettköp sker hos Fjällexpressen online på www.fjallexpressen.se eller via telefon 031-7008802. Köpt biljett gäller endast på bokad avgång. På- och avstigning måste göras på bokad hållplats. Hållplats angörs endast om bokning finns.

Hos Fjällexpressen gäller obligatorisk förskottsbetalning. Vid köp online med kort eller med faktura via Klarna tillkommer inga extra avgifter. En administrativ avgift för bokning per telefon tillkommer med 30 SEK per bokning. Vid ändring av befintlig bokning, till exempel ombokning till en annan dag eller byte av namn, tillkommer en administrativ avgift om 75 SEK per ändringstillfälle. Vid eventuell ombokning till en dag med ett högre pris tillkommer även mellanskillnaden. Vid eventuell ombokning till en dag med lägre pris görs ingen återbetalning. Vänligen observera att en ändring av en bokning endast kan göras i mån av plats på önskad resa och dag senast två arbetsdagar (48 timmar) innan avresa genom att kontakta oss på telefon 031-7008802. Telefonen håller öppet måndag-fredag 08:00-17:00.

Platsreservation

När du gör din bokning ger vi dig möjlighet att själv välja var du vill sitta på din resa. Om du önskar en specifik sittplats eller om du garanterat vill sitta tillsammans med ditt resesällskap rekommenderar vi att du gör en platsreservation samtidigt som du bokar din resa. Tjänsten platsreservation kostar 50 SEK per sträcka. Om du inte har reserverat en sittplats vid bokningen av din biljett väljer du en ledig plats ombord.

Avbokning

Fjällexpressens avbeställningsskydd är en billig försäkring mot oförutsägbara händelser såsom sjukdom - eller helt enkelt om du inte längre önskar genomföra din bokade resa. Avbeställningsskyddet kostar 10 % av resans totala pris och kan endast köpas vid bokningstillfället. Avbeställningsskyddet ger dig rätt att avboka resan 60 timmar före avresa och du återbetalas då hela resans belopp minus kostnaden för avbeställningsskyddet. Avbeställningsskyddet gäller dessutom om du blir sjuk. Vid uppvisande av ett giltigt läkarintyg, mot bokat avbeställningsskydd, avbokar vi resan kostnadsfritt fram till avresedagen. Vid avbokning utan avbokningsskydd görs ingen återbetalning.

Inställd resa

Vid låg efterfrågan på aktuell sträcka kan resan i mycket sällsynta fall ställas in. Detta meddelas resenären senast fem (5) arbetsdagar innan avresa. Vid inställd resa återbetalas resenären hela resan.

Rabatter

För barn och ungdomar till och med året man fyller 16 år utgår 30 % rabatt på resans pris. För gruppbokning om minst 10 resande vuxna utgår en grupprabatt om 10 %. För att göra en gruppbokning med gällande rabatt vänligen kontakta oss på info@fjallexpressen.se eller på telefon 031-7008802. Eventuella rabatter kan inte kombineras med varandra.

Tidtabell

Förseningar och andra tidsförskjutningar kan uppstå på grund av väder, väglag, trafik och kan inte begäras ersättning för. För missade anslutningar som inte tillhör Fjällexpressen ansvaras ej. Bussbyte kan förekomma.

Rast

Rast 45 minuter på varje sträcka vid vägrestaurang. Malmö- och Göteborgsbussen stannar i Grums och Stockholmsbussen stannar i Rättvik.

Bagage

Maximalt bagage per resenär är två par skidor och två väskor. Oemballerade snowboards och skidor får inte medföras. Var noga med att märka ditt bagage med namn och telefonnummer. Fjällexpressen tillämpar de riktlinjer som framgår av Bussförordningen och gällande praxis från Marknadsdomstolen gällande skadat eller förstört bagage i samband med olycka till följd av bussen. Även de allmänna resevillkoren för bussar i linjetrafik tillämpas. Det är inte tillåtet att ta med husdjur på Fjällexpressens bussar.

Bussar

Resan utförs med bekväma helturistbussar med säkerhetsbälte på samtliga platser samt med toalett. Obligatorisk användning av bälte. Fjällexpressen körs med utbildade och erfarna chaufförer. För mindre barn rekommenderar vi egen medhavd bilkudde för bättre komfort och säkerhet. Barn över tre år ska sitta bältade enligt Trafikförordningen kap 4, 10 a§. Det finns således ingen lag som säger att yngre barn måste använda säkerhetsbälte, men vi rekommenderar att de gör det i största möjliga mån.

Reklamation och feedback

Vi vill gärna veta hur du som kunde upplevde din resa med Fjällexpressens bussar. Negativ som positiv feedback är viktig information i vårt arbete för att skapa den bästa resan, från bokningstillfället till och genom resan. Du når oss på mejlen info@fjallexpressen.se eller per telefon 031-7008802.

Klarna

Vi använder Klarna Checkout som betallösning. Genom att klicka på "Bekräfta Bokning" godkänner du Klarnas villkor samt våra köpvillkor. Vänligen observera att vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du får då en kopia på kreditupplysningen per post. Mer information och fullständiga villkor om Klarnas betalsätt hittar du på www.klarna.com. För information om din betalning vänligen kontakta Klarnas Kundservice. Du kan även se dina fakturor med betalstatus på www.klarna.com under ”Mina sidor”.


Få först. Betala sen.

Få en faktura på ditt köp direkt till din angivna e-postadress. Fakturan har 14 dagars betaltid, men du kan själv välja att förlänga den hos Klarna. När du väljer faktura övertar Klarna rätten att få betalt och din betalning av fakturan går därmed till Klarna. Om du tidigare valt att ansluta dig till tjänsten Månadsfaktura kommer fakturan istället att inkluderas i din månadsfaktura i enlighet med de villkor som gäller för Månadsfaktura.

Betala direkt

Betala direkt med ditt anslutna bankkonto och verifiera dig med Bank-ID. Aktivera tjänsten genom att logga in hos Klarna via app eller hemsida.

Klarna kortbetalning

Betala med kort i samband med ditt köp och ange dina kortuppgifter. Vidare verifiering med Bank-ID kan skilja sig beroende på bank. Inga kortuppgifter lagras hos oss. Kortuppgifter sparas hos vår samarbetspartner Klarna. Kortbetalningar som hanteras av Klarna är PCI-DSS certifierade.