Resevillkor
Scrolla för att läsa mer
Resevillkor
- Bokning och biljetter
- Platsreservation
- Avbokning
- Inställd resa och vid förseningar
- Rabatter
- Tidtabell
- Rast
- Bagage
- Bussar
- Reklamation och feedback
- Klarna
Bokning och biljetter
Bokning och biljettköp sker hos Fjällexpressen online på startsidan www.fjallexpressen.se. Köpt biljett gäller endast på bokad avgång. På- och avstigning måste göras på bokad hållplats. Hållplats angörs endast om bokning finns.
Hos Fjällexpressen gäller obligatorisk förskottsbetalning. Vid köp med kort eller med faktura via Klarna tillkommer inga extra avgifter. Vid eventuell ombokning till en dag med ett högre pris, vid bokat avbeställningsskydd, tillkommer även mellanskillnaden. Vid eventuell ombokning till en dag med lägre pris, vid bokat avbeställningsskydd, görs ingen återbetalning. Vänligen observera att en ändring av en bokning endast kan göras om du har bokat avbeställningsskydd och i mån av plats på önskad resa och dag senast 24 timmar innan avresa genom att kontakta oss på telefon 031-7008802. Telefonen håller öppet tisdag-torsdag 10:00-12:00.
Fjällexpressen är en digital tjänst och vår support har således begränsade öppettider. Telefonen håller öppet tisdag-torsdag 10:00-12:00. Om du behöver hjälp med att göra en bokning kan vi självklart hjälpa dig. För bokning eller justering av befintlig bokning över telefon eller mejl tillkommer en administrativ avgift på 100 SEK per bokning och visas på ditt kvitto som en administrationskostnad.
Platsreservation
När du gör din bokning ger vi dig möjlighet att själv välja var du vill sitta på din resa. Kanske har du specifika önskemål som långt fram i bussen, nära bakdörren eller kanske önskar platserna längst bak i bussen? Vi vill vara tydliga med att alla som bokar en resa är garanterad en sittplats i bussen. Om du önskar en specifik sittplats rekommenderar vi att du gör en platsreservation samtidigt som du bokar din resa. Tjänsten platsreservation kostar 65 SEK per sträcka. Om du inte har reserverat en sittplats vid bokningen av din biljett väljer du en ledig plats ombord.
Avbokning och ombokning
Fjällexpressens avbeställningsskydd är en billig försäkring mot oförutsägbara händelser såsom sjukdom eller helt enkelt om du inte längre önskar genomföra din bokade resa. Avbeställningsskyddet kostar 10 % av resans totala pris och kan endast köpas vid bokningstillfället. Avbeställningsskyddet ger dig rätt att avboka och omboka resan 24 timmar före avresa och du återbetalas då hela resans belopp minus kostnaden för avbeställningsskyddet och eventuell platsreservation. Avbeställningsskyddet gäller dessutom om du blir sjuk. Vid uppvisande av ett giltigt läkarintyg, mot bokat avbeställningsskydd, avbokar vi resan kostnadsfritt fram till avresedagen. Vid avbokning utan avbokningsskydd görs ingen återbetalning. Din resa kan inte ombokas utan ett bokat avbeställningsskydd.
Inställd resa
Vid låg efterfrågan på aktuell sträcka kan vi ibland, mycket ovanligt, tvingas ställa in resan. I bästa fall kan vi erbjuda en tidigare eller senare avgång på aktuell dag alternativt resa dagen innan eller efter. Vi reserverar oss för att tidtabell kan komma att justeras innan säsongens början, detta för att hitta den bästa möjliga logistiken då våra bussar till och från Sälen och Idre alla är sammankopplade. En eventuellt inställd resa meddelas resenären senast fem (5) dagar innan avresa. Vid inställd resa återbetalas resenären hela resan, med eller utan tecknat avbeställningsskydd.
Rabatter
För barn och ungdomar till och med året man fyller 16 år utgår en barnrabatt. För gruppbokning om minst 10 resande vuxna utgår en grupprabatt om 10 %. För att göra en gruppbokning med gällande rabatt vänligen kontakta oss på info@fjallexpressen.se eller på telefon 031-7008802. Vi lägger då in en manuell bokning och behöver samtliga namn på alla passagerare samt en e-postadress och ett mobilnummer för utskick av betalningslänk samt vidare biljetter. Vi drar av rabatten i systemet. Eventuella rabatter kan inte kombineras med varandra.
Tidtabell
Förseningar och andra tidsförskjutningar kan uppstå på grund av exempelvis väder, väglag, trafik och kan inte begäras ersättning för. För missade anslutningar som inte tillhör Fjällexpressen ansvaras ej. Bussbyte kan förekomma. Alla kommande och aktuella avgångar hittar du direkt på vår startsida när du väljer påstigningsplats och destination i rullarna.
Rast och byten
Bussen från Malmö stannar för ett kort bussbyte i Göteborg. Vidare stannar bussen från Malmö och Göteborg för 45 minuters rast i Grums. Bussen från Stockholm stannar för 45 minuters rast på Dala Värdshus utanför Rättvik. För resenärer till och från Trysil behöver vi 15-45 minuters rast i Stöten innan vi tar oss över gränsen. Bussbyte i Stöten kan förekomma. Mer info från din chaufför.
Bagage
Maximalt bagage per resenär är två väskor och ett par skidor eller en snowboard. Var noga med att märka ditt bagage med namn och telefonnummer. Fjällexpressen tillämpar de riktlinjer som framgår av Bussförordningen och gällande praxis från Marknadsdomstolen gällande skadat eller förstört bagage i samband med olycka till följd av bussen. Även de allmänna resevillkoren för bussar i linjetrafik tillämpas. Det är inte tillåtet att ta med husdjur på Fjällexpressens bussar.
Bussar
Resan utförs med bekväma helturistbussar med säkerhetsbälte på samtliga platser samt med toalett. Fjällexpressens bussar som rullar till och från Sälen och Idres destinationer kan vara stripade i Fjällexpressens logga, men även andra bussar kan förekomma på och längs resan med bussar stripade i exempelvis Traveller Buss, Sälen Buss och Bergkvarabuss varumärken. Obligatorisk användning av bälte. Fjällexpressen körs med utbildade och erfarna chaufförer. För mindre barn rekommenderar vi egen medhavd bilkudde för bättre komfort och säkerhet. Barn över tre år ska sitta bältade enligt Trafikförordningen kap 4, 10 a§. Det finns således ingen lag som säger att yngre barn måste använda säkerhetsbälte, men vi rekommenderar att de gör det i största möjliga mån.
Reklamation och feedback
Vi på Fjällexpressen vill gärna veta hur du som resenär upplevde din resa. Feedback är viktig information i vårt arbete för att skapa den bästa resan. Om du vill dela med dig når du oss bäst på mejladressen info@fjallexpressen.se. Vid en eventuell reklamation kontaktar du oss på vår mejladress info@fjallexpressen.se. En reklamation, med beskriven händelse, ska vara oss tillhanda senast två (2) månader efter din genomförda resa.
Klarna
Vi använder Klarna Checkout som betallösning. Genom att klicka på "Bekräfta Bokning" godkänner du Klarnas villkor samt våra köpvillkor. Vänligen observera att vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du får då en kopia på kreditupplysningen per post. Mer information och fullständiga villkor om Klarnas betalsätt hittar du på www.klarna.com. För information om din betalning vänligen kontakta Klarnas Kundservice. Du kan även se dina fakturor med betalstatus på www.klarna.com under ”Mina sidor”.
Få först. Betala sen.
Få en faktura på ditt köp direkt till din angivna e-postadress. Fakturan har 14 dagars betaltid, men du kan själv välja att förlänga den hos Klarna. När du väljer faktura övertar Klarna rätten att få betalt och din betalning av fakturan går därmed till Klarna. Om du tidigare valt att ansluta dig till tjänsten Månadsfaktura kommer fakturan istället att inkluderas i din månadsfaktura i enlighet med de villkor som gäller för Månadsfaktura.
Betala direkt
Betala direkt med ditt anslutna bankkonto och verifiera dig med Bank-ID. Aktivera tjänsten genom att logga in hos Klarna via app eller hemsida.
Klarna kortbetalning
Betala med kort i samband med ditt köp och ange dina kortuppgifter. Vidare verifiering med Bank-ID kan skilja sig beroende på bank. Inga kortuppgifter lagras hos oss. Kortuppgifter sparas hos vår samarbetspartner Klarna. Kortbetalningar som hanteras av Klarna är PCI-DSS certifierade.