Tillsammans reser vi tryggt

Sidan uppdaterades 2021-12-22
För senaste information om Covid-19 läs mer på folkhalsomyndigheten.sekrisinformation.se och who.int

Med referens till gårdagens 2021-12-21 uppdaterade restriktioner gällande att enbart sittande resenärer kommer att tillåtas vid långväga kollektivtrafik. Fjällexpressens fjällbussar tar dig från A till B och gör gällande att du innan avresa har en bokad biljett, detta är obligatoriskt, och garanterar dig således en sittplats på bussen. Fjällexpressen tillåter inte stående resenärer vilket på många sätt kan leda till trängsel. Alla som har en giltig bokning och vid påstigning kan uppvisa sin biljett (QR-kod) för chauffören har alltså en garanterad sittplats ombord. För dig som önskar en specifik plats går det att göra en platsreservation när du bokar din resa. Din önskade plats i bussen bokar du via kartmodulen på vår hemsida, i samma steg där du fyller i namn på resenär(er) och även eventuellt väljer tillvalet avbeställningsskydd, i samband med din biljettbokning.

När du reser med Fjällexpressen vill vi att du ska känna dig säker och trygg. Våra bussar rengörs noga inför varje resa. Du som resenär har därtill ett stort individuellt ansvar. Vi förväntar oss i linje med myndighetsrekommendationer att var och en som tar plats på resan är ytterst noga med hygienen. På Folkhälsomyndighetens hemsida kan du läsa mer om vad du bör göra för att skydda dig själv och andra. Tvätta händer frekvent med tvål och vatten, använd handsprit och nys/hosta i armvecket i förekommande fall. Om du inte känner dig helt frisk vid resans start förväntar vi oss att du avbokar din resa. Att införskaffa handsprit och munskydd åligger den enskilde resenären. Just nu rekommenderar Folkhälsomyndigheten dig som är vuxen och som inte kan undvika trängsel att bära munskydd, till exempel när du reser kollektivt. Vi har inget krav på munskydd i bussen, men vi uppmuntrar användandet både för dig själv och för dina medresenärers skull. Våra bussar är utrustade med toaletter. Dessa bör användas sparsamt i den mån det är möjligt. Vid användning är det viktigt att du före och efter ditt besök noggrant tvättar och spritar dina händer. Under resvägen stannar vi där det finns möjlighet till toalettbesök (Malmö- och Göteborgsbussen stannar i Grums och Stockholmsbussen stannar i Rättvik).

Hur fungerar och vad gäller angående Fjällexpressens avbeställningsskydd?

Fjällexpressens avbeställningsskydd är en billig försäkring mot oförutsägbara händelser såsom sjukdom eller helt enkelt om du inte längre önskar genomföra din bokade resa. Avbeställningsskyddet kostar 10 % av resans totala pris och kan endast köpas vid bokningstillfället. Avbeställningsskyddet ger dig rätt att avboka och omboka resan 24 timmar före avresa och du återbetalas då hela resans belopp minus kostnaden för avbeställningsskyddet. Avbeställningsskyddet gäller dessutom om du blir sjuk. Vid uppvisande av ett giltigt läkarintyg, mot bokat avbeställningsskydd, avbokar vi resan kostnadsfritt fram till avresedagen. Vid avbokning utan avbokningsskydd görs ingen återbetalning. Din resa kan inte ombokas utan ett bokat avbeställningsskydd.

Jag har testats positiv för Covid-19 inför resa. Får jag avboka fritt och får jag därmed pengarna tillbaka för min resa?

Har du testats positiv för Covid-19, avboka din resa och stanna hemma enligt Folkhälsomyndighetens skrivelser och regler. Med ett positivt Covid-19-test är du inte välkommen ombord på Fjällexpressens bussar. Vanliga avbokningsregler gäller för resa och vi rekommenderar därför att du som ska resa alltid bör se över ditt försäkringsskydd. Vi rekommenderar att du köper vårt avbeställningsskydd till en mindre kostnad, enligt ovan skrivelse, för att få hjälp att boka av din resa om du skulle få ett positivt covid-resultat i samband med och inför din resa. Med ett avbeställningsskydd hos Fjällexpressen återbetalas du resans kostnad minus kostnaden för avbeställningsskyddet alternativt tittar vi på ett nytt datum längre fram i tiden för att omboka din resa. Detta gäller även ditt resesällskap vid bokat avbeställningsskydd. Fjällexpressens avbeställningskydd är en billig försäkring. Vi återbetalar dina pengar inom 5 bankdagar.

Vad gäller angående Fjällexpressens platsbokning?

När du gör din bokning ger vi dig möjlighet att själv välja var du vill sitta på din resa. Kanske har du specifika önskemål som långt fram i bussen, nära bakdörren eller kanske önskar platserna längst bak i bussen? Vi vill vara tydliga med att alla som bokar en resa är garanterad en sittplats i bussen. Om du önskar en specifik sittplats rekommenderar vi att du gör en platsreservation samtidigt som du bokar din resa. Tjänsten platsreservation kostar 50 SEK per sträcka. Om du inte har reserverat en sittplats vid bokningen av din biljett väljer du en ledig plats ombord.

Det står på hemsida att bussen är fullbokad. Stämmer detta?

Ja, står det att resan är fullbokad så finns det tyvärr inga lediga platser på bussen.

Vid en fullbokad avgång, finns det chans att någon avbokar och kan jag stå i kö?

Jättesvår fråga för oss att svara på! Majoriteten av Fjällexpressens resenärer bokar avbeställningskydd vilket gör att resenären har köpt en mycket prisvärd försäkring för att avboka eller omboka sin biljett. Vårt bokningssystem är uppbyggt på det sättet att om någon avbokar sin resa frigörs platsen på avgången. Det vill säga, skulle någon eller flera resenärer avboka sin biljett på en fullbokad avgång kommer vår hemsida att visa att plats(er) på avgången finns tillgängliga. Vi har inget manuellt kösystem per telefon utan råder dig att titta in på hemsidan med jämna mellanrum för att se om din önskade avgång har en ledig plats.

Får jag ta med min hund på bussen?

Tyvärr inte, inga djur är välkomna ombord på Fjällexpressen. Detta gäller även trots att hunden är så liten att han/hon kan sitta i knäet under hela resan.

Jag behöver skicka ett packet, kan jag skicka det med Fjällexpressen?

Nej, Fjällexpressen kör resenärer och inte enskilda gods. Detta av säkerhetsskäl. Inget paket kan enskilt bokas som gods från A till B.

Får jag ta med ett litet handbagage med fika inne i bussen?

Självklart! Tänk på att hålla ditt handbagage i en mindre storlek. När det gäller fika, vänligen håll det simpelt och enkelt. Vi uppskattar fika som inte smular och mat som kan kladda ner bussens inredning är inte tillåtet. Det är inte heller tillåtet att ta med sig nötter då risken för allergi på en buss kan finnas. Lite smått och gott på bussen är alltid gott, vänligen packa din matsäck med sunt förnuft, både för Fjällexpressens räkning och dina medresenärer.

Stannar bussen för rast och paus?

Bussen stannar vid vägrestaurang för 45 minuters rast på varje sträcka. Bussen från Malmö och Göteborg stannar i Grums och Stockholmsbussen stannar i Rättvik. Gällande Stockholmsbussen sker ett chaufförsbyte i Rättvik.

Hur mycket bagage får jag egentligen ta med mig?

Maximalt bagage per resenär är två par skidor och två väskor. Oemballerade snowboards och skidor får inte medföras. Var noga med att märka ditt bagage med namn och telefonnummer. Fjällexpressen tillämpar de riktlinjer som framgår av Bussförordningen och gällande praxis från Marknadsdomstolen gällande skadat eller förstört bagage i samband med olycka till följd av bussen. Även de allmänna resevillkoren för bussar i linjetrafik tillämpas. Det är inte tillåtet att ta med husdjur på Fjällexpressens bussar.