Vanliga frågor
Scrolla för att läsa mer
VANLIGA FRÅGOR
Går det att boka per telefon?
Ja, det går bra att boka din resa per telefon. Vänligen observera att vi har begränsad telefontid och håller öppet tisdag-torsdag 10:00-12:00. Vid bokning och justeringar per telefon och mejl tillkommer en administrationskostnad på 100 SEK som adderas till din bokning.
Kör ni till Trysil?
Ja, Trysil är en destination som har fått stort intresse med många frågor under de senaste åren. Med stor glädje välkomnar vi åter Trysil tillbaka i vår linjekarta för säsongen 2024-2025. Destinationen Trysil blir en förlängd transfer från och till Stöten, en bra logistisk destination sammankopplad av bussen från Stockholm och Göteborg, vilket innebär ett eventuellt bussbyte och en kortare rast i Stöten. Info får du av din chaufför.
Kör ni inte till Idre längre?
Vi vet att det finns många som längtar till Idre i vinter. Efter reflektioner, analyser och utvärderingar av resandet (beläggningen) är destinationen i vårt bussnät en mycket svår ekvation ur flera aspekter. För att hålla en transparens i frågan hade vi under föregående säsong 54 planerade avgångar (bussar) till och från Idre med ett snittresande på nio (9) resenärer kring jul och nyår och ett snittresande på fyra (4) resenärer under säsongens alla övriga veckor. För oss blir det tyvärr omöjligt att hålla bussar och personal på sträckan och vi tog således beslutet att pausa Idre för kommande säsong. Mycket tråkigt såklart, men vi stänger inga dörrar för att åter aktivera Idre framåt, vilket vi hoppas hitta en bra lösning på.
Jag hittar ingen avgång på datumet jag vill resa. Kommer ni att sätta in en buss?
Vid större förfrågningar från grupper, företag och föreningar kan vi komma att öppna upp X antal lediga platser på alternativa dagar och datum utöver de resor som finns aktuella på vår hemsida. Våra största resdagar är torsdagar, lördagar och söndagar. Under högsäsongen kring jul och nyår samt under sportlovet och påsklovet har vi planerat in mer frekventa avgångar då intresset brukar vara extra stort. Julafton och nyårsafton kör vi inte. De resor och avgångar som finns på vår hemsida, efter att du valt avreseort och destinationsort, är de avgångar som är aktuella.
Vad gäller angående Fjällexpressens platsbokning?
När du gör din bokning ger vi dig möjlighet att själv välja var du vill sitta på din resa. Kanske har du specifika önskemål som långt fram i bussen, nära bakdörren eller kanske önskar platserna längst bak i bussen? Vi vill vara tydliga med att alla som bokar en resa är garanterad en sittplats i bussen. Om du önskar en specifik sittplats rekommenderar vi att du gör en platsreservation samtidigt som du bokar din resa. Tjänsten platsreservation kostar 65 SEK per sträcka. Om du inte har reserverat en sittplats vid bokningen av din biljett väljer du en ledig plats ombord.
Kan jag betala på bussen?
Nej, ingen betalning ombord på bussen. För att få stiga på Fjällexpressens bussar måste du ha en giltig biljett bokad och betalad på vår hemsida. Bokningen för vår avgångar stänger 60 minuter före avresa.
Får jag ta med min hund på bussen?
Nej, inga djur är välkomna ombord på Fjällexpressen. Detta gäller även trots att hunden är så liten att han/hon kan sitta i knäet under hela resan.
Hur mycket bagage får jag egentligen ta med mig?
Maximalt bagage per resenär är två väskor och ett par skidor eller en snowboard. Var noga med att märka ditt bagage med namn och telefonnummer. Fjällexpressen tillämpar de riktlinjer som framgår av Bussförordningen och gällande praxis från Marknadsdomstolen gällande skadat eller förstört bagage i samband med olycka till följd av bussen. Även de allmänna resevillkoren för bussar i linjetrafik tillämpas. Det är inte tillåtet att ta med husdjur på Fjällexpressens bussar.
Får jag ta med ett litet handbagage med fika inne i bussen?
Självklart! Tänk på att hålla ditt handbagage i en mindre storlek. När det gäller fika, vänligen håll det simpelt och enkelt. Vi uppskattar fika som inte smular och mat som kan kladda ner och förstöra bussens inredning är inte tillåtet. Det är inte heller tillåtet att ta med sig nötter då risken för allergi på en buss kan finnas. Lite smått och gott på bussen är alltid gott, vänligen packa din matsäck med sunt förnuft, både för Fjällexpressens räkning och dina medresenärer.
Får jag ta med min cykel på bussen?
Tyvärr inte, vi har inte tillräckligt med utrymme för att ta med cyklar på bussen.
Finns det Wi-Fi på bussen?
Våra ordinarie Fjällexpressen-bussar är utrustade med Wi-Fi. Vänligen observera att vårt Wi-Fi kan vara begränsat på grund av antalet användare samt geografisk aktuell position. När vi rullar genom Sverige till och från fjällvärlden kan vi aldrig garantera ett fullt fungerande Wi-Fi (täckning) eller hastighet. Vänligen observerat att ibland sätts förstärkningsbussar (extrabussar) in som kan sakna Wi-Fi. Vi kompenserar eller ersätter ej för en bussresa utan Wi-Fi.
Finns det eluttag ombord?
Ja, vi har eluttag ombord. Antingen under stolen, i solen framför eller i väggen mot fönstret. Vänligen observera att ibland sätts förstärkningsbussar (extrabussar) in som kan ha begränsat (färre) antal uttag.
Er buss var sen och jag blev vidare sen till min destination, får jag kompensation?
Att resa med buss till och från fjällen i varierande väder, vind, väglag och trafik kan absolut leda till förseningar i vår plan och kan inte begäras ersättning eller kompensation för. Alla våra bussar är sammankopplade i en gemensam logistik vilket vid ett eventuellt bussbyte kan göra att en eller flera sträckor ankommer med en försening. Läs mer under resevillkor.
Er buss var sen och jag missade min anslutning, får jag kompensation?
För missade anslutningar som inte tillhör Fjällexpressen ansvaras ej. Läs mer under resevillkor.
Jag stod vi en av era markerade hållplatser, men bussen körde förbi mig!
Det är mycket viktigt att du som resenär håller dig till den hållplats du har bokat din resa från och till. På- och avstigning måste göras på bokad hållplats. Vi angör endast hållplats om bokning finns. Med andra ord, om du som resenär väljer att transportera dig till annan hållplats än den du har bokat finns det ingen garanti att vår buss kommer att stanna så länge det inte faktiskt finns en eller flera (andra) bokade resenärer vid aktuell hållplats. Mer om detta under våra resevillkor.
Har ni några rabatter på era resor?
För barn och ungdomar till och med året man fyller 16 år utgår en barnrabatt, ett reducerat pris. För gruppbokning om minst 10 resande vuxna utgår en grupprabatt om 10 %. För att göra en gruppbokning med gällande rabatt vänligen kontakta oss på info@fjallexpressen.se eller på telefon 031-7008802. Eventuella rabatter kan inte kombineras med varandra.
Hur fungerar och vad gäller angående Fjällexpressens avbeställningsskydd?
Fjällexpressens avbeställningsskydd är en billig försäkring mot oförutsägbara händelser såsom sjukdom eller helt enkelt om du inte längre önskar genomföra din bokade resa. Avbeställningsskyddet kostar 10 % av resans totala pris och kan endast köpas vid bokningstillfället. Avbeställningsskyddet ger dig rätt att avboka och omboka resan 24 timmar före avresa och du återbetalas då hela resans belopp minus kostnaden för avbeställningsskyddet. Avbeställningsskyddet gäller dessutom om du blir sjuk. Vid uppvisande av ett giltigt läkarintyg, mot bokat avbeställningsskydd, avbokar vi resan kostnadsfritt fram till avresedagen. Vid avbokning utan avbokningsskydd görs ingen återbetalning. Din resa kan inte ombokas utan ett bokat avbeställningsskydd.
Hur tidigt måste jag boka?
Mycket svårt för oss att svara på. Våra bussar har 53 säten från och till Stockholm samt 59 säten från och till Göteborg och Malmö. Vissa datum är mer populära än andra. Först till kvarn!
Det står på hemsida att bussen är fullbokad. Stämmer detta?
Ja, står det att resan är fullbokad så finns det tyvärr inga lediga platser på bussen. Vi på Fjällexpressen har tyvärr inga reservlistor. Om en eller flera resenärer avbokar sin biljett på aktuell sträcka blir dessa platser omgående lediga och bokningsbara på vår hemsida.
Vid en fullbokad avgång, finns det chans att någon avbokar och kan jag stå i kö?
Mycket svår fråga för oss att svara på! Majoriteten av Fjällexpressens resenärer bokar avbeställningskydd vilket gör att resenären har köpt en mycket prisvärd försäkring för att avboka eller omboka sin biljett. Vårt bokningssystem är uppbyggt på det sättet att om någon avbokar sin resa frigörs platsen på avgången. Det vill säga, skulle någon avboka sin biljett på en fullbokad avgång kommer vår hemsida direkt öppna upp en eller flera bokningsbara platser på avgången. Vi har inget manuellt kösystem per telefon utan råder dig att titta in på hemsidan med jämna mellanrum för att se om din önskade avgång har en ledig plats.
Min resa har ställts in, varför?
Det är aldrig roligt att meddela att vi tvingas ställa in en avgång eller sträcka. En inställd resa beror majoriteten av gångerna på att antalet resenärer (beläggningen) är för låg. Det är omöjligt att rulla en buss till och från fjällen med för få resenärer. Alla våra bussar till och från fjällen är sammankopplade och hänger ihop. Tvingas vi göra en justering finns det risk att ytterligare en linje påverkas.
Får jag pengarna tillbaka om resan ställs in?
Självklart! Vi återbetalar pengarna om avgången av någon anledning ställs in, med eller utan tecknat avbeställningsskydd. En återbetalning brukar ta 1-3 bankdagar.
Jag behöver skicka ett paket, kan jag skicka det med Fjällexpressen?
Nej, Fjällexpressen kör resenärer och inte gods. Detta av säkerhetsskäl. Inget paket kan bokas som gods från A till B på våra bussar.
Stannar bussen för rast och paus?
Bussen stannar vid vägkrog för 45 minuters rast på varje sträcka. Bussen från Malmö och Göteborg stannar för 45 minuters rast i Grums. Bussen från Stockholm stannar för 45 minuters rast vid Dala Värdshus utanför Rättvik.